2009-12-17
 10:43:04

vad är lycka? hur uppnår du lycka?

Idag har jag suttit och funderat över vad det egentligen är som gör en lycklig?

Och vad man bör priotera här i livet för att själv känna att man har landat och ”hittat hem”, att man trivs med sitt liv och sin tillvaro. Räcker det bara att ha många goda vänner omkring sig? Är det lycka?, det räcker för att uppnå lycka i livet, eller känner du att du är lyckligt lottad och lycklig för att du kommer in på den utbildningen du alltid velat gå!? För en del är det säkert lycka! Och stort! Men sen när du gått där ett tag och sen när du är färdig utbildad och du jobbat ett tag, kan du gå och fortfarande vara lycklig över att du kom in på utbildningen och att du får jobba med det du vill, räcker den lyckan för att du ska känna dig nöjd och till freds med livet?

 

Är lycka för en del att bara resa världen runt och upptäcka saker, då är man nöjd med sitt liv, det behövs inte mycket annat? Eller saknas det någonting även de gånger du reser, de gånger du utbildar dig till det du vill, de gånger du har vänner omkring dig, men dem vännerna har ibland inte tid för dig för dem ska ha sina romantiska mys hemma kvällar med sina pojkvänner respektive flickvänner.

 

Är det viktigt att vara två!? Är det lycka att vara två stycken som älskar varandra och som vill dela sina tankar, och sina liv tillsammans!? Är det lycka!?

Spelar det då ingen roll ifall du har en skit kass utbildning, ifall du bor på ett jätte tråkigt ställe eller ifall du knappt reser någonting, för ni är ändå två!? Du har en att dela ditt liv med, du har en att älska och en som älskar dig tillbaka?!

 

Jag vet inte men jag tycker det är lycka! Dem som har pojkvänner och flickvänner just nu tror jag ibland glömmer bort hur fantastisk det är att dela allt med någon, allting blir vardagligt och man tar varandra för givet, jag skulle kunna ge vad som helst för att få komma hem till någon och få en varm kram, någon som delar soffan tillsammans med en och bara tittar på tv, bara att veta att någon väntar på en där hemma när man åker hem från jobbet. man behöver vara två dessutom för att i huvud taget skapa den där lilla perfekta familjen som man en dag vill ha, eller är de lycka för dig!? Att bilda familj? eller anser du att det finns viktigare saker för dig i livet än det!? Alla tycker olika, en del vill inte ens gifta sig, en del vill inte ens få barn, det där är så individuellt.

 

Jag tycker det är lycka, att hitta någon att dela livet med och bilda familj med. Det är livet tycker jag. Med det menar jag inte att ´man behöver vara så mycket lyckligare bara för att man har någon att dela sitt liv med, man kan fortfarande vara olycklig, känna sig ensam fast man är två, osv..

Men hur uppnår man då lycka!? Jag tror man måste söka lyckan i sig själv, hitta en trygghet med sig själv, vara nöjd med sig själv, fråga sig själv vad man vill göra i livet!? Du lever bara en gång.

Jag har inte dem exakta svaren på vad som krävs för var och en för att uppnå lycka, det där är också väldigt individuellt.

 

Än del skulle anse att jag är lyckligt lottad, när dem ser på mitt liv.

Men jag anser inte det själv, jag skulle kunna varit mycket lyckligare.

 

Jag menar. Jag går just nu i Falun på en utbildning som jag aldrig trodde jag skulle komma in på! Det fanns inte med på kartan, men det har alltid varit min dröm att få plugga till socionom.

Nu gör jag det, men är ändå inte nöjd, och jag känner mig inte mycke mer lyckligare!

De kanske låter jätte tragiskt, för när man frågar dom flesta som pluggar på högskola så kanske dom ger sken av att ( ja det är så toppen, och vi har så roligt, och det är så intressant) men jag tänker inte spela de spelet. Jag tänker vara mig själv, stå för de jag känner och tycka, vara ärlig.

Jag menar inte att det inte är intressant , för många bitar är intressant, men det är inte jätte kul, och jag är inte lyckligare idag än innan jag åkte, jag har vuxit en hel del med mig själv, och därför är jag lycklig över att jag tog beslutet att åka dit, även om de skulle bli så i slutändan att jag hoppar av så har den här resan varit otroligt nyttig för mig själv och min utveckling! Och jag har bevisat för mig själv att jag klarar mer än vad jag tror!

Och att jag är starkare än vad jag tror!

Men jag kan ibland ställa mig den frågan? Vad gör jag i Falun? Detta gör mig väl inte lycklig? Vad skulle jag kunna göra istället då?! Att åka tillbaka och börja om från 0 gör mig heller inte lycklig! Och jag vill hitta min lycka, men hur!?

 

Sen tror jag att det är så att människor hela tiden söker efter nya saker, fler saker, dem kan inte landa och vara nöjda med det dom har. Dom kan ha både en toppen utbildning, ett toppen jobb, pengar så dem kan resa mycket, dem har en sambo eller man som dem älskar, och fantastiska barn, men känner sig ändå inte lyckliga!? Vad är det då som gör att människor inte känner sig lyckliga!? Grundar det sig i sig själv? Något oarbetat som ligger och gror i sig själv eller vad handlar det om!?

 

Jag vet faktiskt inte exakt heller vad som skulle göra mig lycklig?! Jag är nog också en av dem som inte riktigt kan vara nöjd med det man har, och det tror jag att man måste lära sig, ska man hela tiden sakna någonting så kommer man aldrig kunna uppskatta det man har. Vad tror ni skulle göra mig lycklig!?

 

Vill också säga att det här är endast mina tankar, jag säger inte att såhär är det! På något sätt, det är väldigt olika hur alla tycker, tänker och känner, och vad alla tycker är viktigt eller inte viktigt, de är väldigt olika vad folk anser vara lycka och inte lycka.

Vad tycker du är lycka?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


  Namn: Sofia
  Ålder: 22år
 


    Bloggen ses bäst i Mozilla Firefox
RSS 2.0